Senaste nytt från KT
  • Prenumerera

    1. Prenumerera på Karlstads Tidningen

    2. Autogiro, 55 kr/mån
      4 mån, 275 kr
      6 mån, 388 kr
      12 mån, 660 kr
    3. Loading ...
    • Beslöjade argument i debatten om slöja

      På kvällen den 16 augusti blev en gravid kvinna i Farsta misshandlad. Enligt polisen befarar kvinnan att det berodde på att hon är muslim och bär slöja. Någon gärningsman är inte gripen, så orsaken till attacken är ännu inte klarlagd.
      Att en människa blir misshandlad på stan är givetvis helt oacceptabelt. Om skälet är personens religion och klädsel är det alldeles förfärligt. Om detta bör de allra flesta kunna vara överens.
      Men vad sysslar egentligen riksdagsledamoten Veronica Palm (s) och Gudrun Schyman med flera med? I något som de kallar en solidaritetsaktion har de klätt ut sig i hijab (ett av flera plagg för muslimska kvinnor) och de kallar sig hijabupproret.
      Men har de helt förlorat allt vett och all sans? Sedan när blev det feministiskt systerskap att kvinnor ska bära slöja?
      Naturligtvis ska den kvinna som vill få bära hijab, eller för den delen huckle på huvudet. Precis som en man måste få ha på sig en basker eller en keps. Frågan om muslimska kvinnors slöjor är dock betydligt mer komplicerad än så.
      Det är inte alls självklart att det är ett fritt val för en muslimsk kvinna att bära slöja i Sverige. Varför inte fråga muslimska feminister i Sverige som Hanna Gadban om slöjan verkligen är ett tecken på frigörelse?
      Muslimska kvinnors slöja bärs nästan alltid relaterat till männen. När bara muslimska kvinnor är närvarande är det inte nödvändigt. Varför är det så?
      Grunden till detta tänkesätt finns i ett patriarkalt samhälle, som Palm och Schyman alltid annars är beredda att angripa, men inte när det gäller islam. Kvinnor ska bära slöja för att inte locka männen till synd. De ska bara visa sig utan slöja inför sin herre och man. Dessa kvinnor ska inte bara ta ansvar för sin egen sexualitet, utan även för männens. Det är kvinnans fel om hon genom sin klädsel förleder männen. Hur feministiskt är det?
      Det är på intet sätt självklart att muslimska kvinnor måste bära slöja. Det finns mängder av muslimska kvinnor i Sverige som inte gör det, eftersom de inte behöver det. Samtidigt finns det religiösa mörkermän som vill tvinga dem till det. Ska vi stödja de religiösa mörkermännen eller kvinnors kamp för frigörelse?
      Det måste vara möjligt att fördöma förföljelse av människor för deras religions skull, utan att för den skull själv börja praktisera dessa religioners avarter.
      Det finns ingen anledning att stödja stympning av barn, slöjtvång eller mäns rätt att slippa ta kvinnor i hand bara för att man anser att alla ska ha rätt att ha vilken religion de vill. Vår solidaritet med förtryckta får inte göra halt vid moskén.
      För övrigt är det fler än muslimer vi borde solidarisera oss med. Malmö är känt för förföljelsen av judar. Många judar har vittnat om rädslan de känner när de ska bege sig till synagogan och de berättar om glåporden som ropas efter dem på grund av deras avvikande klädsel. Är det någon som tror att Veronica Palms partikamrat, Ilmar Reepalu, som varit i konflikt med judiska församlingen i Malmö, skulle kunna tänka sig att bära en judisk kippa som stöd för förföljda judar?