• Just nu!

    Prenumerera på Karlstads-Tidningen för halva priset.

    199 kr / 6 månader

  • Prenumerera

    1. Prenumerera på Karlstads Tidningen

    2. Autogiro, 57 kr/mån
      4 mån, 284 kr
      6 mån, 398 kr
      12 mån, 684 kr
    3. Loading ...
    • Spännande nya lösningar för samhällsservice

      Precis innan riksdagen gick på sommarlov fattades beslut att lägga ned Svenska kassaservice. Det var slutet på en mer än tio år lång historia. Nu skrivs nästa kapitel, avvecklingen och uppbyggnaden av det nya. Som företag bildades Svensk kassaservice 2002. ”Avknoppningen” från Posten var ett sätt att hantera det statliga stödet till verksamheten, utan att dra på sig EU:s kritik. Även lagen om offentlig upphandling spelade roll för att välja den lösning som gjordes. Betalningstjänster var heller inget som Posten räknade med att sköta när de flyttade ut posttjänsterna till ombud i butiker och liknande.
      Skälet till att riksdagen till sist fattade beslut var att verksamheten drivs under helt andra förutsättningar nu än tidigare. Girobetalningar, och på senare tid Internet, ledde till att allt färre vill betala räkningar över disk. Knappt två av hundra räkningar betalas över disk. Trots att riksdagen varje år skjuter till 400 miljoner kronor har det blivit allt svårare att få en rimlig ekonomi på det hela.

      •••

      Behov av att betala manuellt finns, det gäller bara att lösa detta smidigt och på ett ekonomiskt försvarbart sätt. I grunden handlar det om tjänster som andra än staten sköter bättre och effektivare. Det är därför det finns banker.
      Det politiken vill se till är att ställen i Sverige där det saknas möjligheter (läs bankkontor) att betala räkningar eller ta ut pengar ska kunna göra det. Företag ska även kunna lämna ifrån sig sina dagskassor. Det är det som menas med grundläggande kassaservice. Allt enligt de olika statliga utredningar som tittat på saken ett par gånger sedan slutet av 1990-talet. Det har varit en obegripligt svårhanterad politisk fråga.

      •••

      Jag läser i kollegan VF att Nöjesbutiken på Drottninggatan i Karlstad erbjuder kassaservice, det vill säga möjligheter att betala räkningar eller lösa in avier manuellt. Detta till klart lägre avgifter än de i banker och på Svensk kassaservice. Dessutom är öppettiderna mer generösa. Servicen blir bättre. Nu kan den som behöver betala en räkning manuellt så sent som klockan nio eller kvart i tio en kväll.
      – Vi är först ut på banan och har varit i gång sedan en vecka tillbaka. Hittills har ett femtiotal kunder utnyttjat tjänsten, så nu kör vi på fullt ut, berättade Mikael Blom, butikschef på Nöjesbutiken i Karlstad i Värmlands Folkblad.
      Nöjesbutiken ingår i servicehandelskedjan Direkten, som kommer att erbjuda samma tjänster som Svensk Kassaservice i 160 butiker runt om i landet. I Värmland omfattas även Nöjesbutikerna i Karlskoga, Grums och Hagfors av nyordningen.

      •••

      Andra ställen som säkert kommer i frågan blir vissa livsmedelsaffärer, kiosker och bensinstationer. Även ställen som försäkringskassa, apotek och liknande skulle kunna komma ifråga. På ren lansbygd finns lantbrevbäringen som ett alternativ. Det ska bli spännande att se hur lösningarna blir.
      Apropå statliga företag. SJ har dragit in samtliga X 2000-tåg till och från Karlstad under sommaren. När vintertabellen börjar gälla i slutet av augusti kommer några X 2000 turer att ha dragits in.
      Det säger en del om hur Karlstad värderas, och jag håller med vår krönikör Fia Ewald som skrev om saken häromveckan, att detta är ett betydande problem för Karlstad. Några snabbförbindelser om dagen är ett måste för en stad av Karlstads storlek och betydelse.

      •••

      Karlstadsbor kan heller inte ta del av det verkliga lågprisalternativ som finns erbjuds på tåget, ” 95 kronorsbiljetterna”. Det gäller nämligen endast på X 2000 tåg.
      Kanske har någon också noterat att SJ nu ifört ett kundbonussystem för privatresenärer. Man kan ansluta sig till en ”klubb” och då får man bonuspoäng varje gång man köper en biljett. En krona köp ger en poäng bonus.
      Men som många gånger, stora ord för liten sak. Om jag reser för 2000 kronor, som motsvarar cirka tre resor tur och retur med Intercity till Stockholm från Karlstad – cirka 18 timmars restid- får man en smörgås. En sådan kostar nämligen 2000 poäng att förskaffa. Man tackar och bockar…

    • Nyhetsinfo

      Har du en nyhet? Stor, liten, allvarlig, glad? Vi vill gärna ha den – först! Tipsa oss på
      telefon: 054-22 14 20,
      e-post: redaktion@kt.se