Senaste nytt från KT
  • Prenumerera

    1. Prenumerera på Karlstads Tidningen

    2. Autogiro, 55 kr/mån
      4 mån, 275 kr
      6 mån, 388 kr
      12 mån, 660 kr
    3. Loading ...
    • Det blir ljusare

      Skönt, sitter på morgontåget på väg till Karlstad och julhelgen. Snön som föll igår är borta, men det hindrar inte att en slags julstämning ändå sakta smyger sig på. Snart i hemstaden där nya inslag – min lilla dotters första hyfsat medvetna möte med en tomte – kommer att samsas med gamla familjetraditioner.
      Ännu vintermörk morgon och tågresan bjuder som vanligt tillfälle till reflektion, fullt naturligt över mina krönikor när jag nu skriver på den sista.

      •••

      Det har blivit mycket om miljö, påpekade någon. Kanske inte så förvånande med tanke på mitt arbete, tyckte jag. Och varför inte?
      Min erfarenhet av diskussioner med enskilda, och av tusentals möten och föreläsningar på skolor, företag, myndigheter och i politiska sammanhang är att människor är intresserade av miljöfrågor. Engagemanget är starkt, glädjande nog. Få uppfattar miljöförbättringar som uppoffringar och ett liv i säck och aska. Tvärtom ser allt fler människor miljöarbete som stimulerande och meningsfullt, med även som roligt och lönsamt. Miljöhänsyn kan stärka både den personliga och samhällsekonomin, även på kort sikt.
      Det tycks nu även vår nye statsminister till sist ha insett. Häromdagen skrev Fredrik Reinfeldt och miljöminister Andreas Carlgren att Sverige ger stöd åt ett ganska tufft EU-mål om att minska de utsläpp som påverkar Jordens klimat med en tredjedel mellan 1990 och år 2020. Det är viktigt att Sverige, om än i ett mycket sent skede, ger stöd åt en sådan politik.

      •••

      Tyvärr valde stats- och miljöministern att inte ange någon målsättning för Sverige. Det sänker förstås trovärdigheten inom EU – lätt att kräva av andra när man sakar konkretiserade ambitioner på hemmaplan, resonerar många.
      Och visst behövs åtgärder här hemma. Sverige är visserligen världsbäst i flera miljögrenar, men på några områden ligger vi tvärsist. Ett pinsamt exempel är att svenska bilar drar mer bränsle än bilparken i något annat EU-land. Sverige ligger efter rika västländer som Danmark och Tyskland, men också de baltiska staterna, vars miljöarbete är ganska nyväckt. Detta gör förstås att det är dyrare att köra bilarna i Sverige än inom övriga EU.

      •••

      Men, nog för stunden om miljötemat som fått sin beskärda del i mina krönikor. Vad jag däremot halvt om halvt lovade i min första krönika, men som jag hittills inte alls har berört ord, är matlagning. Nå, här något att förhoppningsvis njuta av till helgen, om och när ni tröttnat på julmaten:

      •••

      Bryn finskuren kycklingfilé tillsammans med lika många paprikor och kanske en kvarts purjolök och dussinet oliver. Salta och krydda med svartpeppar och några nypor dragon. När allt fått färg så fräs en stund i hyfsat med torrt vitt vin, och låt sedan koka i grädde så att såsen blir mustig och får fin färg. Servera med ris eller tagliatelle, något grönt och ett riktigt torrt vitt vin, förslagsvis en Chablis eller Sancerre. Skål.
      Tåget susar över gränsen till Värmland och just nu ljusnar det ute. Givetvis. Precis som i världen.
      Tack för mig!