• Just nu!

    Prenumerera på Karlstads-Tidningen för halva priset.

    199 kr / 6 månader

  • Prenumerera

    1. Prenumerera på Karlstads Tidningen

    2. Autogiro, 57 kr/mån
      4 mån, 284 kr
      6 mån, 398 kr
      12 mån, 684 kr
    3. Loading ...
    • Bra och dåliga poliser och lärare

      När de kvinnliga poliserna firade 50 år i tjänst på CCC för ett par veckor sedan var jag där och kollade. Modevisning och intervjuer med olika kvinnor inom polisen stod på programmet.
      Men även en herre blev intervjuad, och det var vad han sa som jag fastnade för. Det han sa gick ut på att det finns bra både kvinnliga och manliga poliser, men även dåliga kvinnliga och manliga poliser. Skillnaden är att de dåliga kvinnliga poliserna ofta kommer på det själva och slutar självmant, men det gör aldrig de manliga.

      •••

      Efter att jag varit på CCC började jag fundera lite och kom på att i de allra flesta fall är med lärare som med manliga poliser. Många av dem, de allra flesta faktiskt, är riktigt bra. Men dess värre är det även många som inte alls går ihop med sitt yrke. De klarar inte av pedagogiken, de kan inte handskas med ungdomar, de klarar inte av att styra en grupp med mera. Jag kan tänka mig att många personer helt enkelt inte klarar av det, för läraryrket är tufft, men jag tror också att många skulle kunna lära sig.

      •••

      För att hitta dem som helt enkelt inte är lämpade skulle jag tycka att ett slags intagningstest på lärarutbildningen vore lämpligt. Visst är det tråkigt att avfärda personer för att man inte tror på dem som lärare, men hellre det än att en massa elever blir lidande. Det krävs mycket av en lärare, inte bara kunskapsmässigt utan även ur en pedagogisk och social synvinkel.

      •••

      Ofta kan jag tycka att det kunskapsmässiga är det minst viktiga. Misstolka mig inte – självklart måste lärarna veta vad de lär ut, men klarar läraren inte av den pedagogiska aspekten är kunskapen hos läraren ingenting värd. De flesta eleverna kommer ändå inte att kunna ta till sig det läraren säger.
      För mig är det en självklarhet att det är på det sättet. Men för många av, kanske de ”smartaste”, lärarna verkar detta vara helt främmande. Var de inte närvarande under pedagogikkurserna på lärarutbildningen? Kan det vara så att många faktiskt prioriterar bort pedagogiken under utbildningen?

      •••

      Jag tror att man måste se över lärarutbildningen och utöka den pedagogiska delen – även på gymnasiet. De allra bästa lärarna, enligt mig, är de som vågar erkänna sina brister och som är villiga att förändra sig. De som anpassar sig efter individen. De som hjälper alla elever att nå sina mål, så gott det går.
      En av dessa lärare är Elisabeth Carlsson Tärnbro på Tingvallagymnasiet, och henne vill jag ge en stor eloge! Tack för allt du gör för dina elever. Det uppskattas!
      Ha det fint!

    • Nyhetsinfo

      Har du en nyhet? Stor, liten, allvarlig, glad? Vi vill gärna ha den – först! Tipsa oss på
      telefon: 054-22 14 20,
      e-post: redaktion@kt.se