Senaste nytt från KT
  • Prenumerera

    1. Prenumerera på Karlstads Tidningen

    2. Autogiro, 55 kr/mån
      4 mån, 275 kr
      6 mån, 388 kr
      12 mån, 660 kr
    3. Loading ...
    • Hvad stort sker, det sker tyst

      ”Hvad stort sker, det sker tyst” skriver Erik Gustaf Geijer i sin dikt Odalbonden och visst är det lätt att hålla med om detta. Just i jultider skulle vi kunna ägna några minuter, om inte längre stunder, åt att skänka en tanke till alla dem som gör stordåd i det tysta för att vår vardag skall bli bekväm och behändig. Vem tänker du först på när jag skriver så?

      Jag tror att du, som jag, först tänker på alla som jobbar inom serviceyrken; inte minst i julruschen när vi inbillar oss att vi har så ofantligt mycket att stå i, så mycket som bara måste hinnas med. Personal i butiker, på bussar och tåg har haft det extra snärjigt de senaste veckorna. Att då klara av att se och uppmärksamma oss som individer och inte bara som kravmaskiner – det är service! När kassörskan i min butik hejdar sig mitt i vimlet och säger: ”Du, nu har rödbetssalladen kommit som du frågade efter för ett par veckor sedan”, då blir jag alldeles varm om hjärtat eftersom det är nästan lika viktigt som adventsljus i familjen. Eller när den unge manlige kassören påminner mig, trots att kön bakom mig är ansenlig, om kattmaten som ändrat format i butikshyllan. Då får jag nästan lust att krama honom.

      En annan yrkesgrupp som jag regelbundet blir glad över är tidningsbudet som tidigt om morgnarna är på alerten. Jag kan inte tänka mig morgonkaffet utan en dagstidning – kan du? Snöyra och mängder av minusgrader, tidningen ligger ändå i lådan hos oss ute på landet även om vi inte plogat. Tidningsbilen hör jag forcera snödrivor och isfläckar, när jag fortfarande drar mig i sängen – och väldigt sällan får jag chansen att öga mot öga tacka för denna fantastiska service! När jag i nyligen för en gångs skull fick tidningen i handen, var jag iklädd nattlinne och gummistövlar. Inte passade det då att ge honom den kram han förtjänar!

      Vem har inte i höst tänkt på SJ-personalen, när vi kunnat höra dem nästan ducka när de meddelat oss resenärer alla förseningar? Visst, SJ som företag har misskött sitt uppdrag över hövan, men inte den personal som du och jag mött när vi reser. Det är ledningspersonalen som inte klarat av att se över sin organisation, se behovet av underhåll och inte tagit sin personals varningssignaler på allvar. Lokförare, konduktörer, tågvärdar och serveringspersonal borde få en extra julklapp i år, ni kan sträcka på era ryggar. När vi skämtat runt fikaborden om dråpliga händelser från våra tågresor, har det egentligen inte handlat om er.

      När nu julfriden så sakteliga sänker sig över vår del av Världen, önskar jag att den skall hitta till dig och de dina. Julens äkta budskap kan ta sig många uttryck, varför inte i omtanke om dem som i det tysta lyser upp vår vardag!

      God Jul och Gott nytt år!