Senaste nytt från KT
  • Prenumerera

    1. Prenumerera på Karlstads Tidningen

    2. Autogiro, 55 kr/mån
      4 mån, 275 kr
      6 mån, 388 kr
      12 mån, 660 kr
    3. Loading ...
    • Relationen till läraren påverkar betyget

      Sommarlovet lider mot sitt slut, och sorgligt nog är detta sista krönikan jag skriver innan jag återigen sitter där i skolbänken och ännu en gång ska försöka bilda en bra relation till de nya lärarna, och få dem att tycka om mig så mycket som möjligt, för i grund och botten känns det ibland som att det är det allt handlar om. Det finns ämnen där du gör prov och helt enkelt får ett resultat som sen ger betyg, vilket är klockrent, och sen mindre klockrena ämnen där läraren helt enkelt har full makt över vad man ska få i betyg. I dessa ämnen handlar ju betyget knappt 50 procent om vad du verkligen kan och 50 procent hur mycket läraren tycker om dig. Jag antar att dessa bedömningsämnen aldrig kan göras riktigt rättvisa, men vissa lärares inkompetens skrämmer mig.

      •••

      Min relation till skolan är lite speciell. Från klass ett till fem rullade allt på som för alla andra barn, och något som grämde mig lite var att alla mina kompisar som jag umgicks med på fritiden gick i en klass över mig. Varför det blev så vet jag inte riktigt, men det är få riktigt bra kompisar jag haft i min egen ålder. Man hade ju hört om dessa som visade sig duktiga och sedan fick hoppa över en klass, och hoppades väl att man själv också kanske skulle få chansen till det, men för var år som gick kändes det mer och mer som en avlägsen dröm.
      I klass sex krävde hockeyn att jag skulle byta från min skola här ute i Skåre till Rudsskolan, eftersom det där finns speciella hockeyklasser där man även på skoltid tränar hockey. Sagt och gjort så började jag på Rudsskolan, men stannade inte mycket längre än en halv termin. En av mina lärare föreslog sen att jag skulle gå upp och gå med dem i sjuan och testa ett tag för att se hur det gick, då hon tyckte det gick överdrivet lätt för mig i de ämnen vi hade, och då tog jag min chans.

      •••

      Som jag skrev tidigare så gick ju i princip alla mina barndomskompisar hemma i Skåre, och jag valde därför att flytta tillbaka hit, och helt enkelt börja pendla till hockeyträningarna som var på skoltid. Jag fick också specialanpassa mitt schema lite för att hinna med det hela, men det sköttes smidigt och äntligen fick jag gå där jag verkligen kände mig hemma, och går nu fortfarande tillsammans med mina kompisar ett år över mina jämnåriga på gymnasiet.

      •••

      Åter till det här med betyg. Gymnasiet är oerhört mycket tuffare än grundskolan enligt mig, och aldrig har vårat fullständigt korrupta betygssystem gjort sig mer tydligt än nu. I grundskolan påverkade det inte mig, för då var det helt enkelt toppbetyget som gällde för det mesta. Det är helt otroligt att någon som nätt och jämt lyckas att genom mediokra prestationer och lite (mycket) fjäsk för läraren får samma betyg som en annan som är riktigt duktig, men kanske saknar det där lilla sista som krävs för att nå toppbetyget. Jag kan inte för allt i världen förstå att vi haft det här systemet så länge som vi har, för i grund och botten är det ju ungefär samma system som när siffersystemet gällde.
      Förändrat betygssystem med femgradig skala efterlyses.