• Beställ KT!

    Prenumerera på Karlstads-Tidningen i sex månader för bara 398 kronor.

  • Prenumerera

    1. Prenumerera på Karlstads Tidningen

    2. Autogiro, 57 kr/mån
      4 mån, 284 kr
      6 mån, 398 kr
      12 mån, 684 kr
    3. Loading ...
    • När paddorna kom till Molkom

      I augusti var glädjen stor bland elever och lärare på Nyeds skola i Molkom. Då fick nämligen alla elever i årskurs 6-9 en egen Ipad. Den här IT-satsningen var man först med att genomföra i Karlstads kommun. Bakgrunden var att skolan hade väldigt få datorer, vilket hindrade undervisningen.

      Elever fick stå på kö för att kunna söka efter information, skriva ut arbeten etcetera. När eleverna på högstadiet frågade rektorn varför inte alla kunde få en egen dator, tänkte han, ja varför är det inte så? 2012 bygger ju hela samhället på att vi är uppkopplade, varför ska skolan vara ett undantag? Nu har snart en termin avverkats sedan paddorna intog Molkom och jag tänkte avge en liten delrapport.
      Då jag råkar vara en mycket inkompetent data- och teknikmamma (”Fråga pappa”, är mitt standardsvar) var det väldigt fascinerande att se hur den tolvåriga dottern och hennes kompisar på bara några dagar lärde sig hur Ipaden fungerade. Swisch, sa det, så hade de satt ihop ett proffsigt arbete med bild och text med en rad olika finesser. Deras lust att lära (inte minst att spela spel i timmar) har definitivt ökat tack vare Ipaden. Men det räcker inte att som rektor kasta in ny teknik i skolan och tro att undervisningen därmed per automatik ska revolutioneras. Nej, det krävs att lärarna vill, ges tid till att skaffa sig kunskaper och framför allt att de vågar kasta sig ut på okänd undervisningsmark. Där är inte alla lärare – än.
      Matteundervisningen har dock radikalt förändrats, till det bättre, tack vare den nya tekniken. Men så är matteläraren också en teknikentusiast som ser möjligheterna och lägger ner sig för att utveckla arbetssättet. Under höstlovet arbetade han till exempel fram en digital mattebok som eleverna nu jobbar med fram till jul. Han testar självrättande digitala matteprov, plockar fram mattelänkar och laddar ner olika matteappar (roliga spel) som sjätteklassarna med liv och lust kastar sig över. Han har också infört ”det omvända klassrummet”, som innebär att eleverna får i läxa att lyssna på eller läsa genomgången hemma på sina Ipads inför nästa lektion. På så vis kan lektionerna ägnas åt individuellt arbete istället för långa genomgångar. En annan fördel är att de elever (och föräldrar) som tycker avsnittet är svårt kan se om genomgången hur många gånger som helst i lugn och ro hemma. Vem hade kunnat tro att jag, mattehataren, skulle ägna en fredagskväll åt decimaltal? Det bästa av allt är ändå mattelärarens mycket underhållande och intressanta pedagogiska blogg, http://paddagogen.wordpress.com/, som skildrar det pågående matteäventyret på Nyeds skola. Läs den och bli impad!

    • Nyhetsinfo

      Har du en nyhet? Stor, liten, allvarlig, glad? Vi vill gärna ha den – först! Tipsa oss på
      telefon: 054-22 14 20,
      e-post: redaktion@kt.se