• Beställ KT!

    Prenumerera på Karlstads-Tidningen i sex månader för bara 398 kronor.

  • Prenumerera

    1. Prenumerera på Karlstads Tidningen

    2. Autogiro, 57 kr/mån
      4 mån, 284 kr
      6 mån, 398 kr
      12 mån, 684 kr
    3. Loading ...
    • Snälla hjälp mig att förstå!

      Vi kan inte bli fler nu. Det räcker med de vi har. Stäng gränserna.
      Titta på Stockholm och Los Angeles, städer som håller på att duka under för trycket och som varit alldeles för generösa i frågan. Städer som helt enkelt saknar kapacitet för den enorma invasion som skett de senaste åren.
      Alltså, jag är inte sån egentligen. Jag känner några och ibland kan jag till och med drömma om ännu fler, men samtidigt så ser jag hur det påverkar vår stad. Karlstad är helt enkelt inte byggt för så här många, det var aldrig meningen från början att det skulle bli så här och nu får det vara nog. Det handlar inte om att jag är omänsklig eller inte förstår att folk är i behov men så länge våra trafiksystem är som de är kan vi inte tillåta fler bilar.
      Nej, självklart tycker jag inte vi ska stänga våra gränser för fler bilar, det är precis lika befängt som att vi på allvar vill stänga gränserna för människor från andra länder.
      Karlstad kommun vill bli 100 000 och det kan jag förstå. Ju större kommun desto större intäkt och (förhoppningsvis) synergieffekter som ger lägre kostnader. En snabb lösning är att invadera Hammarö på sant Putin-vis, ett annat är att se till att göra stan så förbannat attraktiv att folk vill flytta hit.
      Jag är övertygad om att man kämpar för att uppnå bägge alternativen, om än på fredlig väg. Och det är skitbra, jag vill att stan ska bli större, yngre och mer intressant än vad den är i dag.  Men likt en högerextremist tänker jag även på hur det kommer påverka mig och jag inser blixtsnabbt att vårt trafiksystem är alldeles för dåligt för att klara av det.
      När klockan närmar sig 08.00 på morgonen eller 16.00 på eftermiddagen (jobbar inte folk nio timmar längre?) så korkar vår lilla anspråkslösa stad ihop fullständigt. Varför vet jag inte, det känns inte som speciellt mycket trafik. Däremot som väldigt korkad planering.
      Ett alldeles lysande exempel är trafikljuset framför vår centralstation. Kan någon vettig människa förklara för mig hur man tänkt där? Förutsättningar:  Bilar kör västerut på Hamngatan. Bilar kör österut på Hamngatan. Dessutom skär Järnvägsgatan in för att skapa en trevägskorsning.
      När bilarna som kommer från I2-hållet på Hamngatan ska ta av (vänstersväng) mot Järnvägsgatan måste de mötande bilarna få rött ljus först. Så klart. Men det som sker är att bilarna som kör i motsatt riktning har grönt längre. Vilket gör att de som kommer från I2-hållet blir ståendes medan de andra fortfarande har grönt ljus. Varför?  Jag kan inte se någon som helst logik i det och har funderat på det i flera år. Det borde vara tvärtom. Så kan någon snäll människa vara snäll och förklara tanken bakom detta, please?

    • Nyhetsinfo

      Har du en nyhet? Stor, liten, allvarlig, glad? Vi vill gärna ha den – först! Tipsa oss på
      telefon: 054-22 14 20,
      e-post: redaktion@kt.se