• Just nu!

    Prenumerera på Karlstads-Tidningen för halva priset.

    199 kr / 6 månader

  • Prenumerera

    1. Prenumerera på Karlstads Tidningen

    2. Autogiro, 57 kr/mån
      4 mån, 284 kr
      6 mån, 398 kr
      12 mån, 684 kr
    3. Loading ...
    • Har du verkligen ett personligt varumärke?

      Jag har jobbat med kommersiella varumärken i många år, dels genom att bygga dem, öka deras kännedom och även förflyttat dem till önskad position och anser mig ha god kännedom om varumärkesbyggande.
      I takt med att sociala medier fått en allt större roll i våra liv har jag även kommit i kontakt med fler och fler som pratar om personliga varumärken och att det är väldigt viktigt att vårda det. Vilket känns lite märkligt eftersom jag inte alls tror att så många av oss behöver fundera speciellt mycket över sitt personliga varumärke, över hur vårt värde påverkas av vad vi skriver på exempelvis Facebook.
      Eftersom de flesta av oss faktiskt inte har några personliga varumärken!
      Ytterst få svenskar kan prata om ett personligt varumärke. Björn Borg kan, Börje Salming också, och Efva Attling och helt klart kan Zlatan göra det. Personer vars namn är mer kända än själva personen bakom, oftast kända och starkt förknippade med en sak.
      Men merparten av oss har inte ett personligt varumärke, och framför allt inte alla de experter som pratar om hur viktigt det är och som mer än gärna, mot betalning, talar om för oss hur vi ska vårda våra varumärken.
      Experten själv är oftast tämligen okänd (så starkt är dennes varumärke), och saknar erfarenhet av att bygga varumärken.
      Så betyder det här att de så kallade ”experterna” är charlataner som bara vill tjäna pengar på oss? Nej, absolut inte. De har bara gjort det lite för enkelt för sig själva.
      Förr var en skomakare en skomakare och en smed var en smed. Men med dagens alla möjligheter för oss vanliga personer att publicera oss själva genom bloggar, Facebook, Twitter, Instagram med mer så har vi även givits en chans att positionera oss själva som mer än endast vårt yrke.
      Personligen vill jag gärna bli uppfattad som en bra pappa, god vän, sport- och reseintresserad, duktig på trender och som en modern kommunikatör. Inte allt samtidigt – men det mesta lite då och då.
      Ur ett filosofiskt perspektiv skulle man kunna säga att vi människor gått från att vara individer till divider – flera individer i en och samma person.
      Och den sammantagna uppfattningen av hur vi är som personer landar sedan i – vårt rykte.  Det är ryktet – inte vårt personliga varumärke – som alltid kommer hinna före oss till ett möte, som kommer hjälpa eller stjälpa vid nya affärer och framför allt är det vårt rykte som ska vårdas ömt. Och det har vi gjort i alla tider. Vissa av oss är bra på det, andra lite sämre. Den enda skillnaden är att det i dag finns många fler plattformar visa upp sig på.

    • Nyhetsinfo

      Har du en nyhet? Stor, liten, allvarlig, glad? Vi vill gärna ha den – först! Tipsa oss på
      telefon: 054-22 14 20,
      e-post: redaktion@kt.se