• Beställ KT!

    Prenumerera på Karlstads-Tidningen i sex månader för bara 398 kronor.

  • Prenumerera

    1. Prenumerera på Karlstads Tidningen

    2. Autogiro, 57 kr/mån
      4 mån, 284 kr
      6 mån, 398 kr
      12 mån, 684 kr
    3. Loading ...
    • Hopplöst att vara kund i dag!

      Jag önskar innerligt att Sverker Olofsson, före detta programledare för konsumentprogrammet Plus, kunde göra comeback i tv-rutan. För aldrig har det väl varit så tidskrävande, svårt och frustrerande att vara kund/konsument som i dag. Det är i alla fall min personliga erfarenhet. På sistone har vi anlitat olika lokala hantverkare för att göra diverse mindre jobb i huset.
      Görtrevliga gubbar allihop men kanske inte supereffektiva. Det ska hämtas verktyg, funderas, pratas i telefon och fikas, vilket gör att det till synes snabba jobbet inte alls går så snabbt som man räknat med. Men det viktiga är ju att resultatet blir bra, vilket det oftast blir, även om det aldrig blir helt perfekt. Alltid är det nån repa, nåt hål som hantverkaren tycker att vi kan leva med. ”Det går att måla över”.
      Men sen kommer smällen och chocken: fakturan. Då visar det sig att den görtrevliga, värmländska hantverkaren inte bara tagit betalt för de timmar han faktiskt jobbat utan även för timmar när han inte ens varit på plats. Eller när han varit på plats men inte jobbat utan haft lunch/pratat i telefon i en halvtimme. Fast med rotavdraget så hamnar notan ändå ungefär på rätt summa, vilket inte ursäktar hantverkarens bedrägeri.
      Allra värst var den lokala rörmokaren vi anlitade för några år sen. Han hade fläskat på med cirka 8 000 kronor för mycket. Jag hade som tur var skrivit upp alla hans timmar, betalade därefter och bad honom specificera resterande timmar. Han hörde aldrig av sig! Som kund gäller det att vara hemma när hantverkaren kommer, annars blir man lurad på pengar. Det är sorgligt att hantverkarna har förlorat sin yrkesheder.
      Nyligen pajade även vår Electrolux-frys som köptes för sex år sen. Garantin gällde bara fem år, såklart. Görtrevlig servicetekniker dyker upp och konstaterar snabbt felet: plastfläkten var sönder. ”Det är mycket vanligt, hittills har vi bytt ut tre procent av fläktarna på den här modellen som sålts i 300 000 ex”. Det blir 9 000 frysar! Men trots att deras egen servicekille konstaterar att plastfläkten är undermålig tycker kvalitetsföretaget Electrolux att det är på sin plats att jag som kund ska betala notan på 2 628 kronor. Befängt!
      Ett riktigt skitföretag som Sverker Olofsson skulle ha sagt innan han slängde deras frys i soptunnan! Och den fina tröjan jag köpte på Lindex till min dotter visade sig ha ett hål när jag kom hem. Ska man orka lämna den i retur eller sy själv? Problemet är bara att jag inte kan laga hål! Nej, hädanefter ska jag konsumera så lite som möjligt. Det blir billigast så. Dessutom vill jag inte lägga min tid och kraft på att reklamera varor och tjänster.

    • Nyhetsinfo

      Har du en nyhet? Stor, liten, allvarlig, glad? Vi vill gärna ha den – först! Tipsa oss på
      telefon: 054-22 14 20,
      e-post: redaktion@kt.se